Andelen af elbilejere stiger, og 2024 har været et år med rekorder i tilgangen af nyregistrerede elbiler. Men selvom at flere og flere hopper med på elbilbølgen, lever en bekymring for at tage elbilen til feriedestinationen i bedste velgående.
Artiklen fortsætter efter videoen
“En undersøgelse, vi har fået foretaget i ugen op til årsskiftet, viser, at 46% af danskerne var bekymret for ferie i elbilen”, fortæller Kenneth Christiansen, der er salgs- og marketingchef hos Energi Fyn.
Med rekordstigning i nyregistrerede elbiler og flere helt nye elbilejere, er det ifølge Energi Fyn naturligt, at opladning på ferien kan skabe nervøsitet. Alligevel kan det undre, at knap halvdelen af elbilejerne bekymrer sig, når nu elbiler er blevet så almindelig en del af manges hverdag på den ene eller anden måde.
“Elbiler bliver mere og mere allemandseje, så hvis man ikke selv har været på ferie i sin elbil, kender man sandsynligvis nogen, der har været afsted, som kan dele deres erfaringer og tage brodden af nervøsiteten”, lyder det videre fra Kenneth Christiansen.
Det kolde vejr
Bekymringerne kunne dog også hænge sammen med vintervejret. Hos Energi Fyns ladeteam fortæller de at de hører de en hel del spørgsmål fra ladekunder, der har brug for at få ro i maven inden skiferien.
“Følger man med i diverse elbilgrupper på sociale medier er det noget, der fylder, og der florerer videoer med elbil efter elbil, der holder i massiv kø i nordligere himmelstrøg for at komme hen til en ledig ladestander. Det skaber ret naturligt også tryk på telefonerne i teamet, for mange søger rådgivningen til, hvordan man får strøm på bilen uden for Danmarks grænser – og hvordan man undgår kø”, uddyber Kenneth Christiansen.
Det skal du huske
Det kan nemlig være ganske nemt at finde opladningsmuligheder i udlandet, og derfor er der ifølge Energi Fyn ikke grund til at være nervøs over at tage elbilen på ferie.
“Der er én ting, du skal huske, når du skal planlægge ferieruten i elbil. Du skal huske ladeappen Monta, fordi Montas ladenetværk giver overblikket over mange typer af ladere i Danmark og Europa. Der kan du også reservere en ladestander på farten, så du kan slippe udenom køen”, siger Kenneth Christiansen og fortsætter: “Og så er det vigtigste råd at planlægge sin tur. Koldt vejr påvirker bilens rækkevidde og ladehastigheden, og som tommelfingerregel kan du forvente, at hvis du kan køre 500 km på en opladning om sommeren, så kan du køre 100 km kortere, når det er 0 grader”.
—
Undersøgelsen som Energi Fyn henviser til er gennemført i december 2024 af A&B Analyse i et Danmarkspanel med et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. 1.000 personer deltog i undersøgelsen.