For at kunne forstå, hvordan folk planlægger at bryde med status quo, har Booking.com gennemført en undersøgelse blandt mere end 27.000 rejsende i 33 lande og områder, der resulterede i en række rejseforudsigelser og rejsetrends. Disse peger på, at 2025 bliver året, der byder velkommen til nye måder at opleve verden på – fra millennials, der gentænker lufthavnsoplevelsen, til spændingssøgende boomere.
Op VilGerneLeve.dk bringer vi løbende ny om disse rejsetrends. Her om Vintagerejser.
Vintagerejser
Feriegarderober får en makeover i 2025, når trendy rejsende bliver vintagerejsende, der går i genbrugsbutikker på ferie, for at fylde deres kuffert på mere bæredygtig manér. Næsten halvdelen (45%) af de danske rejsende siger, at de ville være interesserede i at købe deres feriegarderobe under rejsen i stedet for før afrejse, og det gjaldt hele 53% af Generation Z, mens 54% ville besøge genbrugsbutikker under ferien, og over to tredjedele (70%) havde allerede købt vintage- eller genbrugsprodukter i udlandet.
Denne ændring er utvivlsomt påvirket af både omkostninger og klimabevidsthed – den handler ikke kun om stil, men om at have fingeren på pulsen. Da 42% af de danske rejsende ønsker at være mere sparsommelige på deres rejser, og 53% planlægger et strammere budget for at få mest muligt ud af deres oplevelser, er det at finde skjulte perler til gode priser i genbrugsbutikker blevet en central del af eventyret. I lyset af fast fashion og masseforbrugerisme siger 20%, at de finder produkter af bedre kvalitet i vintagebutikker i udlandet end hjemme, mens 33% siger, at de køber vintage på ferien fordi de finder bedre tilbud.