For at kunne forstå, hvordan folk planlægger at bryde med status quo, har Booking.com gennemført en undersøgelse blandt mere end 27.000 rejsende i 33 lande og områder, der resulterede i en række rejseforudsigelser og rejsetrends. Disse peger på, at 2025 bliver året, der byder velkommen til nye måder at opleve verden på – fra millennials, der gentænker lufthavnsoplevelsen, til spændingssøgende boomere.
På VilGerneLeve.dk bringer vi løbende ny om disse rejsetrends. Her om den nye form for herreturer
Fra herreture til zen
Alkohol og testosteron vil træde i baggrunden, når mandeferier med fokus på velvære, selvudvikling og øget sårbarhed vinder indpas. Kulturelle forandringer fremmer samtaler om mænds mentale sundhed og samfundsmæssige pres, hvilket betyder, at rejser, der bekæmper ensomhed og sætter større fokus på mænds samvær, vil vinde frem indenfor rejser: Over en fjerdedel (26%) af de danske rejsende bekræfter, at de ville opfordre en af mændene i deres liv til at tage på en rejse kun for mænd, og det samme gælder for hele 45% af Generation Z og 32% af millennials.
Mandlige rejsende dropper populære forventninger om klicheagtig “drengerøvskultur” til fordel for at lukke af for hverdagens stress (15%), slappe af og tanke op (17%) og styrke deres mentale sundhed (16%) og personlige vækst (14%). Opbygning af relationer, både gamle og nye, vil være vigtigt, idet 9% overvejer en rejse kun for mænd for at tackle ensomhed, en femtedel (20%) ønsker at skabe nye venskaber, og 6% ønsker at forbedre deres evner til at opbygge relationer med venner og familie.
Og stik imod forventningerne er det kvinder, der overtaler mændene i deres liv til at tage på en rejse kun for mænd, idet 55% opfordrer deres partner, 32% deres venner, 28% deres bror og 23% deres far til at sætte sig selv først.