For at kunne forstå, hvordan folk planlægger at bryde med status quo, har Booking.com gennemført en undersøgelse blandt mere end 27.000 rejsende i 33 lande og områder, der resulterede i en række rejseforudsigelser og rejsetrends. Disse peger på, at 2025 bliver året, der byder velkommen til nye måder at opleve verden på – fra millennials, der gentænker lufthavnsoplevelsen, til spændingssøgende boomere.
På VilGerneLeve.dk bringer vi løbende ny om disse rejsetrends. Her om lufthavnsoplevelser.
Fokus på lufthavnsoplevelser
Det er slut med de dage hvor man ankom i sidste øjeblik for at undgå at sidde fast i tætpakkede afgangshaller efter sikkerhedskontrollen. I 2025 tilpasser rejsende starten af deres ferie til den nye tids lufthavnsunderholdning. Næsten en femtedel (19%) udtrykker interesse for at besøge et rejsemål på grund af dens lufthavn, og 34% er nysgerrige efter at besøge lufthavne, der tilbyder mere unikke oplevelser eller faciliteter.
Men det er Generation Z og millennials, der ser ud til at give næring til denne tendens. Blandt begge grupper vil 25% overveje rejsemål baseret på den lokale lufthavn og afviser stressede stereotyper til fordel for mere behagelige oplevelser: fra sovekapsler (37% af Generation Z, 47% af millennials) og spaområder (18% af Generation Z, 18% af millennials) til Michelin-restauranter (17% af Generation Z, 15% af millennials). Med dette fokusskifte vil rejsende forvandle enhver forsinkelse til noget positivt næste år.
Da over en fjerdedel af de danske rejsende (29%) antyder, at de ville glæde sig mere og føle sig mindre stressede over deres rejse, hvis der var et større udbud af faciliteter til rådighed forud for deres flyafgang, vil ferien begynde længe før man går ombord på sit fly. I 2025 kan starten på rejsen blive lige så spændende som selve rejsemålet