For at kunne forstå, hvordan folk planlægger at bryde med status quo, har Booking.com gennemført en undersøgelse blandt mere end 27.000 rejsende i 33 lande og områder, der resulterede i en række rejseforudsigelser og rejsetrends. Disse peger på, at 2025 bliver året, der byder velkommen til nye måder at opleve verden på – fra millennials, der gentænker lufthavnsoplevelsen, til spændingssøgende boomere.
På VilGerneLeve.dk bringer vi løbende ny om disse rejsetrends. Her om at finde på alternativ ideer via AI.
AI = Alternative idéer
Nye teknologier hjælper allerede rejsende med at finde oplevelser, der er skræddersyet til deres behov, men i 2025 vil vi se innovative tiltag, der er målrettet mod at hjælpe turister med at opfylde behovene på de destinationer, de håber at opleve.
Majoriteten af de danske rejsende (59%) vil anvende teknologi til at træffe mere velinformerede valg og finde autentiske oplevelser, så de ikke bare respekterer de steder, de besøger, men også bidrager positivt til dem. AI-drevne værktøjer vil få en afgørende rolle i udformningen af disse rejser, idet 26% af de rejsende er interesserede i at anvende AI til at planlægge rejser, hvilket åbner døren for rejseplaner med dybere, mere positive forbindelser til steder og lokalsamfund.
Rejsende vil også have en mere ansvarlig tilgang til, hvordan de anvender teknologi. Over halvdelen (58%) af de danske rejsende vil ikke tagge steder på de sociale medier, når de besøger mindre kendte destinationer, for at holde stedet hemmeligt og undgå at tilskynde flokke af Insta-turister. Når det så er sagt, mener de 49% af generation Z og 53% af millenials, der ville genoverveje et rejsemål, hvis de ikke kunne tagge stedet, at teknologi ligeledes vil spille en rolle, når de skal finde alternativer, der kan deles uden skyldfølelse over at overbelaste populære steder. 59% håber på at kunne anvende teknologi til at finde mindre overfyldte områder, mens 16% allerede bruger apps til dette her og nu.