Ny turistattraktion i Göteborg designet af danskere

Ny turistattraktion i Göteborg designet af danskere

14. april åbner Gøteborgs nye store oplevelsescenter – World of Volvo. Det 22.000 m² store center i det centrale Göteborg er designet af det danske arkitektfirma Henning Larsen. I den store udstilling kan gæsterne udforske alt fra Volvos mest ikoniske køretøjer til historier fra det virkelige liv og interaktive oplevelser ud over det sædvanlige.

World of Volvo er et nyt vartegn i Gøteborg med plads til en 4.500 m² stor udstilling, events og kulinariske oplevelser. Placeringen i Gøteborg er helt naturlig, da Volvo har været haft sit hovedsæde her, siden den første fabrik åbnede i 1927. 

“Vi ønsker at skabe oplevelser sammen med de besøgende, og vores ambition er, at hvert besøg i World of Volvo skal føles nyt og inspirerende”, siger Ulrika Sandford, Marketing & Communications Manager hos World of Volvo. 

Den 4.500 m² store udstilling sætter fokus på, hvordan Volvo gennem sine banebrydende innovationer har spillet og fortsat spiller en vigtig rolle i folks hverdag og i samfundet. Udstillingen indeholder nogle af Volvos mest ikoniske køretøjer, og der er desuden mulighed for at teste elektriske gravemaskiner og en vindtunnel, hvor gæster kan opleve aerodynamikkens kraft. Dele af udstillingen vil være skiftende og blive opdateret i takt med fremtidige temaer. 

Dansk arkitektur
World of Volvo ligger centralt i Gøteborgs eventdistrikt, lige ved Gøteborgs kendte forlystelsespark, Liseberg. Den 22.000 m² store cirkelformede bygning er designet af det danske arkitektfirma, Henning Larsen, og er et spektakulært stykke arkitektur i skandinavisk stil, hvor nordisk lys strømmer gennem de store glaspaneler. 

Events og kulinariske oplevelser
World of Volvo vil også, udover den imponerende udstilling, lægge hus til en række arrangementer og kulturelle begivenheder, som fx koncerter og foredrag. Centeret tilbyder desuden uovertrufne konference- og eventfaciliteter med plads til op mod 1100 deltagere.

Oplevelsescenteret præsenterer to restauranter, hvori det anerkendte Götaplatsgruppen har udviklet et kulinarisk koncept med fokus på lokale, sæsonbestemte råvarer. Den ene restaurant kaldes Ceno Brasserie, og den anden restaurant hedder Ceno On Top. ”Ceno” betyder ”jeg dinerer”. Bag menuerne står den prisbelønnede signaturkok, Stefan Karlsson, som henter inspiration fra hele verden med fokus på nordiske teknikker. 

Målet for centeret er at tilbyde en bred vifte af oplevelser, hvor hvert besøg er unikt. Centret åbner den 14. april.

Om World of Volvo
World of Volvo er et 22.000 m² stort oplevelsescenter i det centrale Göteborg, fyldt med inspiration, viden og arrangementer. Her kan man opleve midlertidige og permanente udstillinger, kultur, foredrag, konferencer og mad- og drikke med smagsoplevelser fra hele verden – med et nordisk twist. World of Volvo åbner 14. april 2024 og er et joint venture mellem Volvo Group og Volvo Cars.

Se mere om World of Volvo på https://www.worldofvolvo.com/

Share