Hvis du skal på sommerferie på danskerfavoritten, Rhodos i Grækenland, er der god chance for, at du møder en TUI-guide på to eller tre hjul. De vil nemlig fremover bruge 30 nyligt leverede elcykler til afstande længere end en 40-minutters gåtur, mens 30 ladcykler bliver brugt til afstande længere end en 20-minutters gåtur. ”E-bike”-pilotprojektet er det seneste skud på sammen i Rhodos’ mål om at blive klimaneutral i 2030 – en ambition de arbejder tæt sammen med TUI om under projektet ”The Rhodes Co-Lab”, der har til formål at teste og innovere inden for bæredygtig turisme på Rhodos og udbrede tiltagene til andre feriedestinationer.
Projektet betyder også, at guiderne vil have 60 biler tilgængelige i stedet for 100. Det er et tal, der reduceres yderligere inden 2024.
Alle tilgange til arbejdet med bæredygtighed betyder noget for TUI. Både de store strategiske initiativer og de mindre projekter, der kan implementeres øjeblikkeligt. De mindre projekter som ”E-bike”-pilotprojektet kan ikke desto mindre være en rollemodel for andre feriedestinationer og dermed have en større indvirkning.
”Korte ture i bil er i stigende grad en ting fra fortiden. Vores guider vil bruge elcykler og ladcykler, når de rejser fra hotel til hotel på øen. Kun til længere afstande vil de fortsat bruge biler. ”Co-Lab” Rhodos er det ideelle sted at lancere pilotprojektet og opnå indsigt,” siger Sebastian Ebel, CEO for TUI Group.
I begyndelsen af året præsenterede TUI sin nye bæredygtighedsagenda, der allerede er blevet valideret af det uafhængige ”Science Based Targets”-initiativ. 99 procent af TUI’s emissioner genereres i fly-, krydstogt- og hotelbranchen. Der generes også emissioner direkte på destinationerne – dog i relativt små mængder. For TUI er alle initiativer vigtige.