Det finske flyselskab Finnair styrker sin klimaindsats med et nyt mål om at reducere sin CO₂-emissionsintensitet med 34,5 procent inden 2033. Dette mål er valideret af den globale organisation Science Based Targets initiative (SBTi) og svarer til en absolut CO₂e-reduktion på cirka 13 procent over de næste ti år.
SBTi kræver, at flyselskaber reducerer deres CO₂-udledninger, og derfor har Finnair nu iværksat en række initiativer for at nå dette mål. Dette inkluderer blandt andet investeringer i bæredygtige flybrændstoffer (SAF) ud over de gældende krav, yderligere forbedring af operationel effektivitet, optimering af rutenetværket samt på sigt en opdatering af planen for flådefornyelse. Øget brug af SAF vil udgøre halvdelen af den målrettede reduktion i CO₂-udledninger for Finnair.
”Vejen til målet vil ikke være lineær, da der stadig er udfordringer med tilgængeligheden og prisniveauet på SAF, som er det vigtigste redskab i vores værktøjskasse i de næste ti år. Vi har brug for hurtige fremskridt på SAF-markedet for at understøtte dekarboniseringsinitiativerne i luftfartsindustrien. Vi er derfor forpligtet til at gøre vores del for at tackle de udfordringer, og vil arbejde dedikeret på at nå vores nye videnskabsbaserede mål” siger Finnairs administrerende direktør Turkka Kuusisto.
CO2-netralitet i 2050
I forbindelse med fastsættelsen af det nye 2033-mål har Finnair også gennemgået sit langsigtede klimamål om at opnå CO₂-neutralitet i 2045. Efter nøje overvejelse har Finnair besluttet at tilpasse deres langsigtede klimaambition, så den er i overensstemmelse med branchens fælles mål om at opnå netto-nul CO₂-udledninger i 2050.
Finnairs tidligere langsigtede mål blev fastsat tilbage i 2019, før de store tab forårsaget af COVID-19-pandemien, og før krigen i Ukraine førte til lukningen af det russiske luftrum og tabet af adgang til den emissionseffektive rute mellem Europa og Asien. Desuden var målet om CO₂-neutralitet i høj grad baseret på kompensation for emissioner, mens opnåelsen af et netto-nul mål ikke er drevet af kompensationer. Med Finnairs SBTi-mål for CO₂-reduktioner er fokus nu på at reducere flyselskabets egne operationelle emissioner, hvilket det langsigtede mål er tilpasset.
”Vores fokus er lige nu på de næste ti år og på at nå vores SBTi-mål om at reducere vores CO₂e-emissionsintensitet med 34,5 procent inden 2033. Samtidig fortsætter vi med at støtte branchens fælles mål om at opnå netto-nul CO₂-udledninger i 2050, som beskrevet af International Air Transport Association (IATA),” afslutter Finnairs administrerende direktør Turkka Kuusisto.