Fem rejsetrends for sommeren 2025

Fem rejsetrends for sommeren 2025

Rejseselskabet TUI har opgjort nedenstående fem rejsetrends for sommeren 2025.

Artiklen fortsætter efter videoen

Lille luksus
“Den nye premium” handler om de små detaljer.

Overflod og ekstravagance er ikke længere topprioriteterne. I 2025 vil rejsende søge komfort og oplevelser. Det er de små detaljer, der vil have langt større betydning. “Mange små ting” og mikroeventyr, der ikke involverer en tætpakket tidsplan, men snarere små pauser med oplevelser og komfort under ferien, vil være blandt de ting, rejsende længes efter i 2025.
Hos TUI søger rejsende i stigende grad fleksibilitet til at skræddersy deres ferie. Af samme grund er dynamisk pakkereservation vokset de seneste mange år, og ifølge aktuelle bookinger fortsætter denne vækst i 2025. Ferier i 2025 handler langt mere om fleksibiliteten til også at indplacere små eventyr og oplevelser mellem fuldstændig afslapning frem for at have en tætpakket tidsplan, som kan virke stressende for mange.

Happiness 2.0: Søvn-turisme og AFK
“AFK-ferie” er i fokus. Farvel skærme, og goddag til ikke-digitale aktiviteter og søvn.

Farvel til iPhones, iPads og skærme generelt og farvel til alle de “skal-ting,” der omgiver vores hverdagsliv. Blåt lys er en væsentlig del af vores dagligdag, og vi bliver konstant fortalt, hvad vi bør og ikke bør gøre i forhold til kost, motion og meget mere. For virkelig at bryde med hverdagens rutiner vil der i 2025 være større fokus på fællesskab, latter, at opleve lokale kulturer og generelt ægte interaktioner. Vi ønsker at forkæle os selv, og ingen skal fortælle os, hvad vi skal gøre, når vi er på ferie.
TUI ser i stigende grad interesse for skræddersyede koncept-hoteller. Især dem, der er målrettet familier, er blandt de hoteller med flest tilbagevendende gæster. For virkelig at bryde med vores hverdag vil 2025 fokusere på noget så simpelt som søvn og hvile. De mest populære hoteller har inkorporeret denne trend i deres tilbud. En lille detalje som en pudemenu vil være i høj kurs. Det samme gælder opholdsområder og aktiviteter for børn, så forældrene kan hvile. Desuden ønsker rejsende i stigende grad at lægge skærmene væk under ferien, hvor det blå lys erstattes af vitamin D. Dette er især en prioritet for familier med børn og Generation Z.

Generationsrejser
At skabe minder sammen fortsætter med at være en topprioritet.

Familie har i dag en ny betydning, så uanset om det er bedstemor, bedstefar, naboer, børn eller nære venner, vil flere mennesker i 2025 rejse sammen i større grupper. Det er betryggende at være sammen, men det er også sjovest at have rejseminder at dele med hinanden.
TUI ser kontinuerligt flere bookinger med større grupper, der rejser sammen. Denne tendens fortsætter ind i 2025 ifølge aktuelle bookingdata. Rejsende bruger ferien på at være sammen med dem, vi holder af, fordi det kan være svært at finde tid til det i hverdagen – i hvert fald ikke på den måde, vi ønsker.

Ud over bæredygtighed
Rejsende fokuserer i stigende grad på fællesskabsbaserede aspekter af bæredygtighed.

Det er ikke nyt, at forbrugere forventer, at deres foretrukne rejsemærker har stærkt fokus på de miljømæssige aspekter af bæredygtighed. Af samme grund vil rejsende i 2025 i stigende grad fokusere på, hvad de kan gøre for at efterlade en positiv indvirkning på den destination, de besøger. Guidede ture gør comeback, og rejsende vil efterspørge mere regenererende, fællesskabsbaserede og bevaringsfokuserede oplevelser under deres ferie. Uanset om det er dyrelivssafarier, marine ekspeditioner, kulturarvsbevarelse eller biodiversitetsaktiviteter som strandrengøring, vil disse oplevelser få større efterspørgsel i 2025.
TUI’s gæster efterspørger i stigende grad udflugter, hvor de oplever temaer med et bæredygtigt præg. Ingen spørger om bæredygtige initiativer inden for CO2-reduktion, da de forventer, at deres ferieudbyder er aktiv inden for dette område. Rejsende fokuserer på, hvordan de selv kan have en positiv indvirkning på destinationen, hvilket gør guidede ture til lokale samfund eftertragtede.

Undgå klichéer (når det ikke er i Italien)
Rejsende ønsker at opleve noget, de ikke har oplevet før. Men når de er i Italien, vil de stadig have den fulde kliché.

Uanset om det er en destination eller en udflugt, er unikke oplevelser i høj kurs. Rejsende ønsker i stigende grad at opleve noget, de ikke har oplevet før, samt noget, som ingen, de kender, har prøvet før. At være konstant online betyder også, at man kan få følelsen af allerede at have besøgt steder og prøvet ting, som man aldrig har besøgt eller prøvet i virkeligheden. Uanset om det er inden for en vennegruppe eller familie, stræber vi efter disse unikke minder.
TUI ser en tendens til biludlejning på velkendte destinationer samt en stigning i ferier til mindre kendte destinationer. I 2025 vil rejsende ikke besøge det, der står først på listen over foreslåede aktiviteter. De ønsker at udforske på egen hånd og skabe deres egne minder. Dog, hvis destinationen er Italien, rejser de for at opleve klichéerne, nemlig autentisk italiensk kultur og mad.

Share