Kantar Media/Gallup har på vegne af rejseselskabet TUI spurgt 1.087 danskere om, hvad der irriterer dem mest på flyrejsen. Specielt to ting ligger i toppen, men den ene overrasker rejseselskabet.
”Vi havde nok forventet, inden vi foretog undersøgelsen, at flyforsinkelser ville ligge alene øverst på listen og så ville resten være en blandet pose bolsjer, men sådan blev det ikke og det overrasker os lidt,” siger Mikkel Hansen, kommunikationschef hos TUI.
Når andre rykker deres sæde tilbage
37 procent svarer, at forsinkelser irriterer dem mest. Det er ikke så overraskende, men det er ifølge TUI til gengæld overraskende, at det er et lige så stort irritationsmoment, når andre rykker deres sæde tilbage, som det er, hvis flyet er forsinket.
Dykker vi ned i tallene, er det en overvægt af rejsende med børn, der er mest irriteret over forsinkelser, mens det i højere grad er rejsende uden børn, der bliver irriteret, når sædet foran dem rykkes tilbage.
”Forsinkelser er ekstra irriterende for børnefamilier, fordi de står med alle deres pakkenelliker og måske endda en håndfuld utålmodige børn. Jo før, de kan komme afsted, desto bedre. Rejsende uden børn er mere fleksible og derfor mindre irriteret over forsinkelser. Til gengæld går de mere op i komforten på deres rejse og derfor trækker de op, når det kommer til at blive irriteret over sædet foran dem, som rykkes tilbage,” siger Mikkel Hansen.
Larmende børn og højtråbende passagerer
Længere nede på listen finder vi larmende børn og højtråbende passagerer som store irritationsmomenter for danske feriegæster. Og her er det igen rejsende uden børn, der trækker statistikken op.
”Det er igen komforten, der er i højsædet hos dem, som rejser uden børn. De vil have ro og plads. Børnefamilierne er i højere grad klar over, at det kan blive kaotisk og de er nok også mere overbærende, når det kommer til larm, fordi de selv rejser med børn,” siger Mikkel Hansen.
Liste: Dette irriterer danskerne mest på flyrejsen:
Forsinkelser (37%)
Når andre rykker deres sæde tilbage (37%)
Børn der larmer/ikke opfører sig ordentligt (31%)
Passagerer som er for højtråbende/larmer (28%)
Passagerer, som spreder sig/fylder, når man sidder (19%)
Passagerer, som blokerer gangen, når der boardes (15%)
Passagerer, som blokerer baggagebæltet (14%)
”Bliver ikke irriteret, når jeg flyver” (13%)
Passagerer, som klapper, når flyet lander (11%)
Passagerer, som ikke lytter efter, når sikkerhedsinstrukser forklares (7%)